flexya.reismee.nl

We gaan nog niet naar huis...oh wacht..toch wel!

In plaats van weken, hebben we nu nog maar een paar dagen! Eigenlijk staat alleen Panama City nog op de planning en dan is het weer tijd voor een paar uurtjes vliegen en terug te gaan naar ons kikkerlandje.

Op tweede kerstdag zijn we naar Costa Rica gegaan. De reis duurde nogal lang en de rij bij de grens was erg lang - 2 uur wachten! Niemand wist ons de juiste informatie te geven hoe we in Monteverde konden komen, dus na heel wat bussen en taxi´s later kwamen we ein-de-lijk in Monteverde aan. En wat is het daar groen! Eigenlijk lijkt het een beetje op een Oostenrijks skidorpje, hoog in de bergen, overal chalets en alles in op en top geregeld. Opeens spreekt iedereen goed Engels, kun je met dollars (of zelfs met creditcard) betalen en zijn de prijzen...euhm....nogal hoog. Een dag zijn we naar een park geweest met de hangende bruggen. En we hebben een avondtour gedaan en een luiaard gezien die er vandoor ging via de elektriciteitkabel. En snel dat hij ging, hoezo heten ze een LUIaard???

Na Monteverde hebben we een nachtje in San Jose geslapen. Een grote stad, zonder bijzondere attracties eigenlijk. Daarna door naar Tortuguero. We hadden verwacht dat het een uithoek was, zoiets als Rio San Juan. Maar je wordt aan je handje vastgehouden en verdwalen zit er niet in hoor. Onze lokale bus zat vol toeristen!!! Maar Tortuguero was super tof! We hebben twee tours gedaan, ´s ochtends en ´s avonds, en we hebben zoveel dieren gezien. Inclusief de bekende boomkikker, die Yanaika ABSOLUUT niet wilde missen. Foto´s hebben we inmiddels op de website geplaatst.

Jammer genoeg zat een Oud & Nieuw feestje er niet in, wat dat betreft was het wel een uithoek. Voor jullie natuurlijk een HAPPY NEW YEAR! Hopelijk heeft iedereen een goede en gezellige jaarwisseling gehad. Het was wel geinig om onze ouders in Nederland te bellen om 5uur Costa Rica-tijd en ze een nieuw jaar te wensen. Wij moesten nog dineren!

Inmiddels zitten we in Panama en hebben we een paar dagen doorgebracht in Boquete (zitten we nu nog steeds, morgen naar Panama City) en Bocas del Toro. We zaten op het eiland Isla Bastimentos, waar geen auto´s rijden en iedereen alleen maar realxt (hoewel Caye Caulker nog steeds wint...daar weten ze pas echt wat relaxen is!). Onze tour naar Isla Zapatilla, een bounty eiland, was super cool! Prachtig eiland!!!!

Boquete kennen wij vooral van de meisjes die hier 2 jaar geleden verdwenen zijn. We hebben er over nagedacht om dezelfde hike te doen, met gids uiteraard, maar hebben er toch van af gezien (het is absoluut geen populaire hike (meer) en vooral erg duur). In plaats daarvan hebben we een korte hike naar een waterval gedaan en koffie geproefd. Want eigenlijk is Boquete vooral populair vanwege de koffie en niet de wandelroutes. Dus zo nog even een paar bakkies drinken en dan onze tassen weer inpakken. Op naar Panama City!!! Waar we uiteraard naar het Panama Kanaal gaan en ook gaan shoppen, joepie!

Dit is waarschijnlijk ons laatste verhaal, want vrijdag vliegen we naar huis. En stiekem hebben we ook wel weer zin om naar huis te gaan hoor! Dus tot snel allemaal!!!

Veel liefs,

Jungle en kerst in Nicaragua

Daar zijn we weer!

Het vorige verhaal was in Granada geschreven; super leuke stad! En het is ook een beetje onze hub in Nicaragua geworden. We hebben de afgelopen 3 weken zoveel gedaan, dat we even moeten bedenken waar we waren gebleven....

Behalve koffie drinken en rondwandelen in Granada hebben we ook nog een vulkaan beklommen! Vulkaan Mombacho, dichtbij de stad. Best weer een pittige hike, maar dit keer over asfalt. Je kunt namelijk ook met de auto omhoog... dat hebben wij natuurlijk niet gedaan! Maar doordat er een weg lag, was het wel minder dan de voirge hikes. Bovenop de top was het uiteraard wéér bewolkt, dus geen uitzicht. Jammer hoor! Maar wel een baby luiaard die op ons hing te wachten. Geweldig beestje en zo dichtbij!

Daarna zijn we naar Rio San Juan geweest. Het is één van de highlights van Nicaragua, maar erg moeilijk om er te komen. Dus na wat zoekwerk, tig bussen en meerdere boten, kwamen we eindelijk aan op onze "eind"bestemming! Middenin de jungle, alleen bereikbaar per boot en een hostel met de beste steak van heel Centraal Amerika!!!! We hebben zoveel beesten gezien, het was echt heel erg gaaf. (Foto's van de luiaarden, leguanen, vogels, apen, kikkers, agouti's en miereneters volgen nog!) Ook was het goed te zien dat orkaan Otto hier een bezoekje heeft gebracht. De jungle was nogal verwoest en meerdere huisjes/hutjes waren kapot. Wat zo'n orkaan wel niet kan aanrichten!

Na Rio San Juan weer een nachtje in Granada geslapen en daarna door naar Isla Ometepe. Het lijken net twee eilanden aan elkaar, met twee enorme vulkanen. Er was hier ontzettend veel te doen; natuurbaden, scooter-, quad- en paardrijden en een prachtige waterval. En toen we in een stadje ergens een hapje gingen eten kwam Yanaika een collega tegen! Wat is de wereld toch klein he?!

Vervolgens stond Popoyo op de planning. En wat zijn daar mooie stranden zeg!! Dus hebben we lekker een paar dagen niks gedaan, heer-lijk! En toen was het kerst, dat hebben we in Granada gevierd in een luxe hotel (eindelijk eens een douche met warm water)!! Hoewel we zelf met een hoop skyradio kerstnummers voor de echte kerstsfeer moesten zorgen (ze doen in Nicaragua gewoon niet echt aan kerst blijkt) hebben we heerlijk gegeten, een kerstfilm gekeken en natuurlijk even met thuis geskyped waar iedereen lekker aan het kerstdiner zat.

Na kerst zijn we naar Costa Rica gegaan, waar we nu nog steeds zitten. De eerste bestemming in Costa Rica was Monteverde, waar het blijkbaar HEEL erg hard kan waaien! En ook heel veel kan regenen. Natuurlijk hebben we de parken bezocht en over de hangende bruggen gelopen. Maar het was de eerste bestemming sinds weken waar we weer een lange broek en zelfs een jas aan moesten (naja vooral Yanaika dan he ;) Gelukkig is het hier in San Jose weer iets warmer; slippers en korte broeken zijn toch leuker!

Morgen staat de volgende uithoek op het programma: natuurpark Tortuguero. Daar zullen we ook Oud & Nieuw vieren! Alvast een fantastische jaarwisseling voor jullie allemaal en tot in 2017!

Liefs,

Leon, Little Corn & Granada

Hola Allemaal!

Het is weer tijd voor een overzichtje van de afgelopen weken! De laatste keer waren we net aangekomen in Leon. In Leon kun je met een soort snowboard-sleetje van een van de vulkanen afglijden. Enorm toeristisch natuurlijk, maar we wilden het uiteraard niet missen! Dus, sleetje onder je arm en in de brandende zon 400 meter naar boven lopen in ganzenpas. Eenmaal boven hebben we ons in een overall gehesen, en vervolgens was het een kwestie van zo snel mogelijk naar beneden glijden. Het ging niet heul hard, maar we hebben toch nog de 40km/uur aangetikt.

We hadden in Leon nog allerlei plannen om naar een natuurreservaat (Padre Ramos) te gaan en om nog een stadje (Esteli) te gaan bezoeken, maar uiteindelijk bleek dat allemaal erg lasting en dus hebben we de tijd vooral gebruikt om even lekker van de stad te genieten en een beetje bij te komen van de lange reis (oftewel gewoon een weekje lekker lui geweest ;). Voor drie dollar nog naar de film geweest en met 1 dollar voor een dagpas zijn we zelfs nog naar de lokale (stoffige!) gym gegaan voor een beetje beweging.

Na Leon gingen we voor een nachtje naar een airporthotel in de hoofdstad Managua, om ’s ochtends vroeg het vliegtuig te pakken naar het bounty-eilandje Little Corn. Helaas kreeg Yanaika een voedselvergifiting en dus hebben we de vlucht een dagje verzet. Na een nachtje knuffelen met de toiletpot ging het gelukkig snel weer beter dus een dagje later zijn we naar het eiland gevlogen. Het was een vlucht van ongeveer 1,5 uur, in een klein vliegtuigje met ongeveer 28 mensen. Daar werd ook die toiletpot een nachtje geknuffeld, en toen waren we helemaal klaar voor het strand!

Little Corn is een heel relaxed klein eilandje. Er zijn geen wegen, alleen een voet/fietspaadje dat over het eiland heen kronkelt. Geen getoeter en gebrom van tuktuks zoals op het vorige eiland dus, heerlijk! We zaten in het Lighthouse hostel, dat in het midden van het eiland ligt, op het hoogste punt. We hadden dan ook een prachtig uitzicht vanuit onze cabana! Op Corn hebben we de meeste tijd op het strand doorgebracht (lekker luieren met een kokosnoot of een biertje in je hand!). We hebben ook nog een gave snorkeltour gedaan waarbij we rond het koraalrif heel veel vissen, haaien en grote roggen hebben kunnen zien.

De week op Corn ging erg snel en afgelopen zondag zijn we in een piepklein vliegtuigje van maximaal 12 personen weer teruggevlogen naar Managua. Inmiddels zitten we in Granada, een erg mooie stad met prachtige koloniale pandjes. Maandag hebben we eigen sigaren gemaakt! Erg cool. En 's avonds echte lava gezien in de vulkaan Masaya. Het hele gebeuren is nog toeristischer dan het vulkaanboarden, maar ach, we hebben het gezien! Gisteren een fantastische kayaktour gedaan naar de Isletas van Granada. Er zijn in totaal 365 mini eilandjes, allemaal prive. Er staan "huisjes" van 6 miljoen dolares of $450 per nacht, bizar! Vandaag geshopt in Masaya, met een leuke busrit incl. hondjes in de bagagerekken! In het volgende verhaal meer over Granada, want we zitten hier nog een paar dagen.

Hasta luego,

Lex en Yanaika

Honduras & El Salvador

Jeetje, wat gaat de tijd toch snel! We zitten alweer op de helft. En inmiddels zijn we ook weer 3 landen verder. Precies 7 weken geleden kwamen we in Guatemala aan en nu zitten we al in Nicaragua.

Na Belize zijn we rechtstreeks naar Honduras gegaan (rechtstreeks 30u in de bus over Guatemala). Gestart in Copan, waar we ons een paar dagen vermaakt hebben. De temperatuur was aangenaam, het hostel goedkoop en het eten heerlijk! Dus waarom verder gaan? De Copan Maya-ruïnes zijn mooi, maar vallen na Tikal toch een beetje in het niets.... hoewel we wel de enige waren in het park, dus dat was erg gaaf. Ook zijn we nog naar Macaw mountain geweest (en ja, papegaaien vastgehouden AHH) en hebben we paard gereden. Maar het allerleukste was de Canopytour. Een ziplinetour van 17 kabels, met de langste kabel van 1km. Het uitzicht was zo mooi en we gingen met een rotsnelheid (en Lex zelfs ondersteboven -bewust) door de jungle!!

Toen stond El Salvador op de planning. De shuttle ging wéér via Guatemala, dus onze paspoorten staan vol met stempels uit Guatemala! We hadden gelezen dat je goed kon surfen in El Tunco, dus here we come! Om eerlijk te zijn was onze eerste indruk van het dorpje niet al te best "waarom hadden we Copan ingeruild?!". Maar na een dag hadden we ons plekje gevonden en hebben we het er super leuk gehad! Elke ochtend met je surfboard onder je arm (of op je hoofd, want die dingen zijn zwaar!) naar het strand, zoals iedereen daar doet. Onze surfleraar was een echte surfer, inclusief lang haar. Lex had het surfen al snel onder de knie en kon vrij soepel de golf uitrijden. Yanaika was het zoute water aan het testen......maar kon uiteindelijk ook écht staan op het board!!!

Na een week surfen zijn we terug gegaan naar Copan, omdat we toch besloten hadden naar de Bay Islands te gaan. Zoals eerder gezegd was de kustregio van Honduras niet zo veilig, dus we wilden proberen om in 1x door te gaan. Dat lukte! Echter moesten we we over San Pedro Sula, de gevaarlijkste stad ter wereld..... en als je leest dat het aantal moorden hier 4x hoger is dan in Mexico, is dat toch een dingetje. Gelukkig hebben we alleen de busterminal gezien en hebben we ons geen moment onveilig gevoeld!

Eenmaal aangekomen op Utila werd het ons al snel duidelijk dat de Bay Islands echt voor duikers zijn. Caye Caulker was een en al zand, zon en relaxen. Utila was georganiseerder, meer bebouwd en heel veel tuktuks en scooters. Helaas zat het weer ook niet mee, waardoor we ook geen Whale Sharks hebben gezien.

Om de reis naar Leon te overbruggen, zijn we gestopt in Lago Yojoa. We sliepen in een brewery, dus wat doe je dan? Bier drinken! De omgeving was ook heel mooi en het meer enorm! Eerst zijn we naar de Pulhapanzak waterval geweest en daarna na een nationaal parkje. Dat park is al jaren niet meer onderhouden, want er was een boom op de brug gevallen waardoor we niet meer verder konden haha! (Zie foto)

En na een busreis van bijna 12u zitten we nu in Leon, Nicaragua. Even bijkomen en en dan de stad ontdekken, want ze zeggen "Many people fall in love with Granada, but most of them leave their heart in Leon".

Veel liefs,

Rapido in Guatemala & Take it slow in Belize

"No shoes, no shirt, no problems", dat is het motto van het eiland Caye Caulker. Dus we passen ons aan! Inmiddels zitten we dus in Belize. Stond vooraf niet helemaal op de planning, maar de kust van Honduras is momenteel niet zo veilig dus in plaats van de Bay Islands is het Caye Caulker geworden!

Guatemala lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Lago de Atitlan was prachtig en één grote hippiebende. De rit er naar toe was een perfecte rit voor wagenziekte! Het dorpje San Pedro is schattig en was vooral uitgestorven toen wij er waren. We hebben een ochtendje een kano gehuurd, om naar de overkant van het meer te gaan. Dat bleek toch iets verder dan gedacht, dus halverwege zijn we teruggekeerd en hebben we de boot gepakt. Het uitzicht vanaf het meer is mooi!!! We snappen wel dat mensen hier niet meer weg willen.

Na 2 nachten San Pedro zijn we naar Xela gegaan. Deze rit was nog erger, dus kotsmisselijk kwamen we daar aan. Xela ligt dichtbij de vulkaan Tajumulco, de hoogste van vulkaan van Centraal Amerika. Deze vulkaan wilden we graag beklimmen! Maar er was ook nog een andere vulkaan, Santa Maria..... en waarom kiezen als je allebei kunt doen? We zijn begonnen met Santa Maria, deze vulkaan is nog erg actief trouwens. En we snappen nu ook waarom er bij staat "difficult". Man man man, wat een klim! Ellendig steil en uiteraard was het wéér te slecht weer en hebben we letterlijk niks gezien op de top (3772m hoog). Toen waren we er dus wel een beetje klaar mee. Handig....als je dezelfde weg nog naar beneden moet.... En met het risico dat we weer geen uitzicht zouden hebben op Tajumulco (we zitten immers nog in het regenseizoen) hebben we dat plan op de terugweg van Santa Maria maar aan de wilgen gehangen. In plaats daarvan zijn we naar de hot springs gegaan. En als je heel Xela in één zwembadje wilt zien, moet je op zondag daar naar toe gaan! We waren zo'n beetje de enige buitenlanders. Het was een soort van Center Parcs!

Eerder dan gepland teruggekeerd naar Antigua, naar ons favo hostel! En daarna door naar Semuc Champey. Semuc was vorige maand nog gesloten, omdat er een lokale opstand was. Gelukkig was het nu weer open, want dit hadden we niet willen missen. Prachtige poelen tussen de bergen!!! Met jeeps werden we naar het hostel gebracht. Dat had wel iets avontuurlijks, achterin de jeep staan en door het pikkedonker rijden (het had trouwens ook iets weg van veevervoer). Hoewel het hostel leuk was (kleine hutjes) hebben we geen oog dicht gedaan door de snurkkoning in het hutje naast ons. Hij heeft vast heerlijk geslapen...hij wel....

En toen was het tijd voor Tikal, mother of all Maya tempels! Het complex is enorm!!! En we hebben er een nachtje gekampeerd, zodat we de volgende ochtend om 6u het park weer in konden gaan. Het is bijzonder om daar zonder andere toeristen rond te lopen, zo vroeg! En we hebben aapjes kunnen kijken!

En daar zitten we dan op Caye Caulker, in een hostel met eigenaren die om 9u de eerste joint opsteken en om 10u het eerste biertje achterover gooien. De andere eilandbewoners zijn overigens ook de hele dag stoned en/of aan het bouwen. Eind juli is orkaan Earl even langsgeweest in Belize, dus het is een beetje een bende. Maar goed, alles gaat hier ultra tranquilo. Tegen de tijd dat de volgende storm is gearriveerd, is de bende wel opgeknapt. Het begrip "rustaggg" krijgt hier een hele nieuwe dimensie. Ook Lex heeft zeeën van tijd en heeft zelfs zijn eigen koffiezetapparaat gebouwd! Want een dag zonder koffie..... En af en toe geeft hij even wat advies aan de mensen hier (what else is new?) als ze een kromme spijker gewoon doorrammen.

Gisteren hebben we gesnorkeld! En oh, dat was zo cool! We hebben een niet zo fotogenieke zeekoe gezien. Gezwommen met haaien, schildpadden, roggen en vissen natuurlijk. Zeepaardjes gezien en de "titanic" van Belize!

Zo, dat was het voor nu, op naar het strand!

Spaanse les en vulkanen

Hola!

Daar zitten we dan, al een week in Guatemala. De vluchten verliepen soepel en ook redelijk snel! De eerste nacht sliepen we in Gua city, omdat we pas om 22u aankwamen. De volgende dag door naar Antigua (oftewel La ciudad de Santiago de los caballeros), waar we nu al een week zitten. Gezellig, klein stadje. En heel erg mooi! En erg veel backpackers. Het hostel is prima met leuke eigenaren en het ligt super centraal. Ze hebben hier 5 katten, 2 konijnen en een schildpad, dus we vermaken ons wel ;-)

Vanochtend hebben we de laatste spaanse les gehad en we weten nu dat "En Guatemala todo es posible, pero nada es seguro"! En dat Lex een chica fria heeft... en dat het "Tengo calor" is en niet "Estoy calie....", nouja dat dus! Vijf dagen spaanse les, van 8-12u 's ochtends was prima te doen en vooral ideaal om even bij te komen van de drukke weken.

Donderdagmiddaghebben we de vulkaan Pacaya beklommen, we gingen muy rapido naar boven met gevolg dat we lekker spierpijn hadden daarna! Maar het uitzicht was tof en omdat het een actieve vulkaan is, zie je overal gestolde (maar wel nog erg hete!) lava waarop we marshmallows hebben geroosterd.

Maar dit was slechts een voorproefje voor wat ons te wachten stond, want afgelopen weekend stond vulkaan Acatenango op het programma. Inclusief die spierpijn! Wat een geweldige trip! Om half 11 begonnen en vanaf het begin stijl omhoog met een enorme rugzak op onze rug. De chicos moesten de tent dragen (Yanaika blij dus) en de chicas moesten koken (instant noodles, Yanaika weer blij dus). Wat was het zwaar! En wat was het koud bovenop die berg, maar wat was het cool! We zouden om 3.30 opstaan om naar de top te klimmen. Maar het weer was te slecht, dus we hebben 'slechts' alleen de sunrise vanaf het basiskamp gezien. Maar het was werkelijk waar prachtig! Uitzicht op vulkaan Agua en de zeer actieve vulkaan Fuego, die regelmatig uitbarst. Jammer genoeg niet toen wij er waren.... De terugweg ging beduidend sneller. De 6km deden we nu in 3uur ipv 6uur op de heenweg.En uiteraard hebben we nu té veel spierpijn, haha!

Morgen gaan we richting San Pedro bij Lago Atitlan, even relaxen, want dat hebben we nu wel nodig!

Hasta luego chicos! Muchos besos, Lex & Yanaika

Nog 1 nachtje!

Nou, we zijn bijna zo ver! Vorig weekend een super gezellig feestje gehad, nog een weekje als gekken doorgehaald op het kantoor, afscheid genomen van collega's en alles ingepakt (hopelijk). Tig keer toch een extra broek gepakt en deze er vervolgens weer uitgehaald, de laatste spulletjes gekocht en geregeld en nu met een wijntje op de bank: VAKANTIE!

We vliegen morgen om 13uur via Panama naar Guatemala.

Hasta Luego!

Welkom op ons Reislog!

Hallo en welkom op ons reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we onsbevinden en zijn geweest!

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zienje graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!