flexya.reismee.nl

Rapido in Guatemala & Take it slow in Belize

"No shoes, no shirt, no problems", dat is het motto van het eiland Caye Caulker. Dus we passen ons aan! Inmiddels zitten we dus in Belize. Stond vooraf niet helemaal op de planning, maar de kust van Honduras is momenteel niet zo veilig dus in plaats van de Bay Islands is het Caye Caulker geworden!

Guatemala lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Lago de Atitlan was prachtig en één grote hippiebende. De rit er naar toe was een perfecte rit voor wagenziekte! Het dorpje San Pedro is schattig en was vooral uitgestorven toen wij er waren. We hebben een ochtendje een kano gehuurd, om naar de overkant van het meer te gaan. Dat bleek toch iets verder dan gedacht, dus halverwege zijn we teruggekeerd en hebben we de boot gepakt. Het uitzicht vanaf het meer is mooi!!! We snappen wel dat mensen hier niet meer weg willen.

Na 2 nachten San Pedro zijn we naar Xela gegaan. Deze rit was nog erger, dus kotsmisselijk kwamen we daar aan. Xela ligt dichtbij de vulkaan Tajumulco, de hoogste van vulkaan van Centraal Amerika. Deze vulkaan wilden we graag beklimmen! Maar er was ook nog een andere vulkaan, Santa Maria..... en waarom kiezen als je allebei kunt doen? We zijn begonnen met Santa Maria, deze vulkaan is nog erg actief trouwens. En we snappen nu ook waarom er bij staat "difficult". Man man man, wat een klim! Ellendig steil en uiteraard was het wéér te slecht weer en hebben we letterlijk niks gezien op de top (3772m hoog). Toen waren we er dus wel een beetje klaar mee. Handig....als je dezelfde weg nog naar beneden moet.... En met het risico dat we weer geen uitzicht zouden hebben op Tajumulco (we zitten immers nog in het regenseizoen) hebben we dat plan op de terugweg van Santa Maria maar aan de wilgen gehangen. In plaats daarvan zijn we naar de hot springs gegaan. En als je heel Xela in één zwembadje wilt zien, moet je op zondag daar naar toe gaan! We waren zo'n beetje de enige buitenlanders. Het was een soort van Center Parcs!

Eerder dan gepland teruggekeerd naar Antigua, naar ons favo hostel! En daarna door naar Semuc Champey. Semuc was vorige maand nog gesloten, omdat er een lokale opstand was. Gelukkig was het nu weer open, want dit hadden we niet willen missen. Prachtige poelen tussen de bergen!!! Met jeeps werden we naar het hostel gebracht. Dat had wel iets avontuurlijks, achterin de jeep staan en door het pikkedonker rijden (het had trouwens ook iets weg van veevervoer). Hoewel het hostel leuk was (kleine hutjes) hebben we geen oog dicht gedaan door de snurkkoning in het hutje naast ons. Hij heeft vast heerlijk geslapen...hij wel....

En toen was het tijd voor Tikal, mother of all Maya tempels! Het complex is enorm!!! En we hebben er een nachtje gekampeerd, zodat we de volgende ochtend om 6u het park weer in konden gaan. Het is bijzonder om daar zonder andere toeristen rond te lopen, zo vroeg! En we hebben aapjes kunnen kijken!

En daar zitten we dan op Caye Caulker, in een hostel met eigenaren die om 9u de eerste joint opsteken en om 10u het eerste biertje achterover gooien. De andere eilandbewoners zijn overigens ook de hele dag stoned en/of aan het bouwen. Eind juli is orkaan Earl even langsgeweest in Belize, dus het is een beetje een bende. Maar goed, alles gaat hier ultra tranquilo. Tegen de tijd dat de volgende storm is gearriveerd, is de bende wel opgeknapt. Het begrip "rustaggg" krijgt hier een hele nieuwe dimensie. Ook Lex heeft zeeën van tijd en heeft zelfs zijn eigen koffiezetapparaat gebouwd! Want een dag zonder koffie..... En af en toe geeft hij even wat advies aan de mensen hier (what else is new?) als ze een kromme spijker gewoon doorrammen.

Gisteren hebben we gesnorkeld! En oh, dat was zo cool! We hebben een niet zo fotogenieke zeekoe gezien. Gezwommen met haaien, schildpadden, roggen en vissen natuurlijk. Zeepaardjes gezien en de "titanic" van Belize!

Zo, dat was het voor nu, op naar het strand!

Lex & Yanaika

Tess

Klinkt top dit! Improviseren, afzien, genieten en op avontuur: zo hoort het reizen te zijn. Disfrutan amigos!

J.Raams

Wat geweldig deze ervaringen!! Gezwommen met haaien, dat kan niet ieder zeggen. Gelukkig heb je het overleefd. Veel plezier met elkaar. Liefs van Oma.