flexya.reismee.nl

Jungle en kerst in Nicaragua

Daar zijn we weer!

Het vorige verhaal was in Granada geschreven; super leuke stad! En het is ook een beetje onze hub in Nicaragua geworden. We hebben de afgelopen 3 weken zoveel gedaan, dat we even moeten bedenken waar we waren gebleven....

Behalve koffie drinken en rondwandelen in Granada hebben we ook nog een vulkaan beklommen! Vulkaan Mombacho, dichtbij de stad. Best weer een pittige hike, maar dit keer over asfalt. Je kunt namelijk ook met de auto omhoog... dat hebben wij natuurlijk niet gedaan! Maar doordat er een weg lag, was het wel minder dan de voirge hikes. Bovenop de top was het uiteraard wéér bewolkt, dus geen uitzicht. Jammer hoor! Maar wel een baby luiaard die op ons hing te wachten. Geweldig beestje en zo dichtbij!

Daarna zijn we naar Rio San Juan geweest. Het is één van de highlights van Nicaragua, maar erg moeilijk om er te komen. Dus na wat zoekwerk, tig bussen en meerdere boten, kwamen we eindelijk aan op onze "eind"bestemming! Middenin de jungle, alleen bereikbaar per boot en een hostel met de beste steak van heel Centraal Amerika!!!! We hebben zoveel beesten gezien, het was echt heel erg gaaf. (Foto's van de luiaarden, leguanen, vogels, apen, kikkers, agouti's en miereneters volgen nog!) Ook was het goed te zien dat orkaan Otto hier een bezoekje heeft gebracht. De jungle was nogal verwoest en meerdere huisjes/hutjes waren kapot. Wat zo'n orkaan wel niet kan aanrichten!

Na Rio San Juan weer een nachtje in Granada geslapen en daarna door naar Isla Ometepe. Het lijken net twee eilanden aan elkaar, met twee enorme vulkanen. Er was hier ontzettend veel te doen; natuurbaden, scooter-, quad- en paardrijden en een prachtige waterval. En toen we in een stadje ergens een hapje gingen eten kwam Yanaika een collega tegen! Wat is de wereld toch klein he?!

Vervolgens stond Popoyo op de planning. En wat zijn daar mooie stranden zeg!! Dus hebben we lekker een paar dagen niks gedaan, heer-lijk! En toen was het kerst, dat hebben we in Granada gevierd in een luxe hotel (eindelijk eens een douche met warm water)!! Hoewel we zelf met een hoop skyradio kerstnummers voor de echte kerstsfeer moesten zorgen (ze doen in Nicaragua gewoon niet echt aan kerst blijkt) hebben we heerlijk gegeten, een kerstfilm gekeken en natuurlijk even met thuis geskyped waar iedereen lekker aan het kerstdiner zat.

Na kerst zijn we naar Costa Rica gegaan, waar we nu nog steeds zitten. De eerste bestemming in Costa Rica was Monteverde, waar het blijkbaar HEEL erg hard kan waaien! En ook heel veel kan regenen. Natuurlijk hebben we de parken bezocht en over de hangende bruggen gelopen. Maar het was de eerste bestemming sinds weken waar we weer een lange broek en zelfs een jas aan moesten (naja vooral Yanaika dan he ;) Gelukkig is het hier in San Jose weer iets warmer; slippers en korte broeken zijn toch leuker!

Morgen staat de volgende uithoek op het programma: natuurpark Tortuguero. Daar zullen we ook Oud & Nieuw vieren! Alvast een fantastische jaarwisseling voor jullie allemaal en tot in 2017!

Liefs,

Lex & Yanaika

Wilma en Jan

Wat gaat de tijd toch snel.... Nu al weer in Costa Rica.
Prachtig wat jullie allemaal doen. Die hangende bruggen zijn gaaf om te zien en het zijn er best veel. Even in een hotel tussendoor met warm water is ook wel relaxen.
Maar gezien het weer daar is een lauwe douche ook niet echt erg. Hier is het koud, winters, het heeft gevroren, dus wij moeten auto's krabben, warm aankleden, sjaals om en mutsen op, dat is even iets anders dan daar. Geniet nog maar van de heerlijke temperatuur en de prachtige landschappen en het heerlijke klimaat.
Voor jullie een onwijs knallend en gezellig uiteinde van dit jaar, al zal dat iets later gebeuren dan bij ons hihi. Maar vooral een heel goed begin van 2017. We hopen dat het jullie veel geluk en gezondheid mag brengen.
Heel veel liefs uit Enschede

Elly

Leuk om jullie reisverslag te lezen.
Wat een mooie reis maken jullie.
Een hele goede jaarwisseling en voor 2017 veel geluk en gezondheid.

Janneke & Martijn

Een hele fijne jaarwisseling lieverds!
Geniet inderdaad nog maar van de regen, wind, zon en alle anderen aspecten die een tropisch klimaat te bieden hebben. Over ruim 2 weken wacht de vrieskou weer op jullie :-(.
Tot snel!

T.Neurink

Wat ontzettend interssant allemaal, hebben jullie nog zin om terug te komen?
geniet nog maar van het mooie weer, het is hier koud,
hoewel niet echt winter.
Ik wens jullie een gelukkig 2017 en hartelijke groeten en