flexya.reismee.nl

We gaan nog niet naar huis...oh wacht..toch wel!

In plaats van weken, hebben we nu nog maar een paar dagen! Eigenlijk staat alleen Panama City nog op de planning en dan is het weer tijd voor een paar uurtjes vliegen en terug te gaan naar ons kikkerlandje.

Op tweede kerstdag zijn we naar Costa Rica gegaan. De reis duurde nogal lang en de rij bij de grens was erg lang - 2 uur wachten! Niemand wist ons de juiste informatie te geven hoe we in Monteverde konden komen, dus na heel wat bussen en taxi´s later kwamen we ein-de-lijk in Monteverde aan. En wat is het daar groen! Eigenlijk lijkt het een beetje op een Oostenrijks skidorpje, hoog in de bergen, overal chalets en alles in op en top geregeld. Opeens spreekt iedereen goed Engels, kun je met dollars (of zelfs met creditcard) betalen en zijn de prijzen...euhm....nogal hoog. Een dag zijn we naar een park geweest met de hangende bruggen. En we hebben een avondtour gedaan en een luiaard gezien die er vandoor ging via de elektriciteitkabel. En snel dat hij ging, hoezo heten ze een LUIaard???

Na Monteverde hebben we een nachtje in San Jose geslapen. Een grote stad, zonder bijzondere attracties eigenlijk. Daarna door naar Tortuguero. We hadden verwacht dat het een uithoek was, zoiets als Rio San Juan. Maar je wordt aan je handje vastgehouden en verdwalen zit er niet in hoor. Onze lokale bus zat vol toeristen!!! Maar Tortuguero was super tof! We hebben twee tours gedaan, ´s ochtends en ´s avonds, en we hebben zoveel dieren gezien. Inclusief de bekende boomkikker, die Yanaika ABSOLUUT niet wilde missen. Foto´s hebben we inmiddels op de website geplaatst.

Jammer genoeg zat een Oud & Nieuw feestje er niet in, wat dat betreft was het wel een uithoek. Voor jullie natuurlijk een HAPPY NEW YEAR! Hopelijk heeft iedereen een goede en gezellige jaarwisseling gehad. Het was wel geinig om onze ouders in Nederland te bellen om 5uur Costa Rica-tijd en ze een nieuw jaar te wensen. Wij moesten nog dineren!

Inmiddels zitten we in Panama en hebben we een paar dagen doorgebracht in Boquete (zitten we nu nog steeds, morgen naar Panama City) en Bocas del Toro. We zaten op het eiland Isla Bastimentos, waar geen auto´s rijden en iedereen alleen maar realxt (hoewel Caye Caulker nog steeds wint...daar weten ze pas echt wat relaxen is!). Onze tour naar Isla Zapatilla, een bounty eiland, was super cool! Prachtig eiland!!!!

Boquete kennen wij vooral van de meisjes die hier 2 jaar geleden verdwenen zijn. We hebben er over nagedacht om dezelfde hike te doen, met gids uiteraard, maar hebben er toch van af gezien (het is absoluut geen populaire hike (meer) en vooral erg duur). In plaats daarvan hebben we een korte hike naar een waterval gedaan en koffie geproefd. Want eigenlijk is Boquete vooral populair vanwege de koffie en niet de wandelroutes. Dus zo nog even een paar bakkies drinken en dan onze tassen weer inpakken. Op naar Panama City!!! Waar we uiteraard naar het Panama Kanaal gaan en ook gaan shoppen, joepie!

Dit is waarschijnlijk ons laatste verhaal, want vrijdag vliegen we naar huis. En stiekem hebben we ook wel weer zin om naar huis te gaan hoor! Dus tot snel allemaal!!!

Veel liefs,

Lex & Yanaika

Maria

Hoi Yanaika en Lex,
Wat een ontzettend mooie reis maken jullie. Leuk om te lezen al jullie reisverhalen! Heel veel plezier nog en alvast een hele goede terugreis naar Nederland.

Frans

Ja tragisch verhaal van die 2 meiden, onervarendheid of pech? Mooie reis van jullie, veiligheid is helaas niet meer vanzelfsprekend.

Wilma

Hoi Yanaika en Lex
Prachtige verhalen, ik heb er van genoten en alles opgezocht op internet. Een heel bijzondere reis!
Natuurlijk ben ik ook reuze benieuwd naar de film die jullie nog gaan maken.
In ieder geval voor de komende dagen heel veel plezier nog en alvast goede reis!!

Elly

En weer een leuk reisverslag!
Veel plezier nog de komende dagen.
Goede terugreis naar Nederland!

Rony

Jullie geweldige reis is omgevlogen. Goede terugvlucht en bereid je voor op een winters Nederland?
Groetjes van de Hulstjes

J.Raams

Hallo Yanaika en Lex,Geweldig wat jullie allemaal hebben gezien enbeleefd. Nog eenpaar dagen en je moet weer wennen aan ons momenteel koude land. Liefs van Oma Raams